© 2018 · Bjørn Fotografisk · All Rights Reserved.
On 28/08/2018 In Fotografi

Professionelle produktfotos – et vigtigt markedsføringsværktøj!

Virksomheder, der løbende lancerer nye produkter, har ofte løbende behov for fotos til produktkataloger, prislister, webshop etc. Jeg skelner mellem tekniske- og kreative produktfotos, og hvor de kreative fotos er de mere imageskabende fotos, så er de tekniske produktfotos mere anvendelige til dokumentation, for at vise produktet fra forskellige vinkler, med og uden emballage osv.

 

Det altafgørende når man laver produktfotos er at billedernes kvalitet er ensartede fra produkt til produkt, både med hensyn til farver, kontrast og pixelskarphed, sådan at nye produktfotos kan stå side om side med gamle fotos. Det er desuden vigtigt at vinklen, som produktet har, er nøjagtig ens fra gang til gang. Kontinuiteten giver et professionelt indtryk, når billederne vises frem.

 

Bag ethvert nyt produktdesign ligger ofte en kostbar udviklings- og designfase. Derfor er det selvfølgelig virksomhedens største interesse at produktet præsenteres visuelt så godt, som overhovedet muligt. Design og finish skal fremhæves til mindste detalje, så produktet fremstår tredimensionelt på fotos og med skarphed på selv de fineste detaljer.

 

En professionel fotograf arbejder derfor i et meget kontrolleret studie setup, hvor lys og skygger kan styres præcist, og hvor der kan mørklægges, så eventuelt lysdioder og displays på produkterne kan blive indkopieret særskilt for at få den rette effekt. Der bruges ofte et hav af små “hjemmelavede” hjælpemidler, til at støtte eller fiksere produktet i den fastlagte vinkel, f.eks. legoklodser, støttevoks, limpistol, clips osv. -Hjælpemidler som bliver fjernet i den efterfølgende billedbehandling. Der laves detaljerede notater for hver opgave,  så den fastlagte standard kan opretholdes ved kommende opgaver.

 

Tekniske produktfotos kan enten være fritlagte, hvor billedet leveres med fritlægningsmaske til brug i grafiske programmer, eller produkterne kan være fotograferet på forskellige baggrundsmaterialer, som gerne skulle understøtte det segment produkterne befinder sig i, – det kan være alt fra en poleret metalplade til en række gulvklinker.

 

I den afsluttende billedbehandling laves fritlægning, farvejustering og kontrastoptimering, samt retouchering af kanter og overflader mm. så slutresultatet bliver et produktfoto som matcher tidligere fotos, og kan vises side om side som en en helhed.